loading...
علمي
m.v بازدید : 336 جمعه 23 آبان 1393 نظرات (1)

در تاریخ آمده است که شیطان با برخی پیامبران برخورد کرده و آنها را نصیحت کرده است.

مطمئنا خواندن و تأمّل در نصیحتهای شیطان، آن هم به انبیاء الهی، خالی از لطف نیست.

 

امام رضا(ع) می‌‌فرماید:

ابلیس از زمان آدم(علیه السّلام) نزد همه پیامبران مى‏‌‌‌آمد تا مسیح مبعوث شد.

با آنها گفتگو می‌‌کرد و از آنها پرسش می‌‌نمود و با هیچ کدام بیشتر از یحیى بن زکریا مأنوس نبود.

یحیى به او گفت: اى أبا مُرّة(لقب شیطان؛ کنایه از ریشه بدى و بیمار دلى) من با تو کاری دارم.

شیطان گفت: تو نزد من آنقدر ارجمندى که نمی‌‌‌توانم خواهش تو را رد کنم. هر چه می‌‌خواهى بخواه، که من در فرمانت مخالفت نمی‌‌کنم.

یحیی فرمود: اى أبا مرّه! می‌‌خواهم تمام حیله‌‌ها و دامهایت که انسانها را با آنها شکار می‌‌کنى به من نشان دهی.

گفت: بسیار خوب. برای این کار به او وعده داد که فردا نزد او بیاید.

بامداد فردا، یحیى در خانه نشست و در خانه را بست و منتظر بود.

ناگاه بدون اینکه متوجه شود، شیطان از دریچه‌‌‌‌ای که در اطاقش بود برابر او آمد با چهره‏‌‌‌اى چون میمون و بدنی همچون خوک و دو چشم دراز در چهره، دندانهایش در یک استخوان بدون چانه و ریش، چهار دست داشت دو تا در سینه و دو در شانه، پاشنه‏‌‌هایش در جلو بودند و انگشتان پاهایش در عقب. قبائى بر تن داشت که کمرش را بسته بود با کمربندى که رشته‏‌‌هاى سرخ و زرد و سبز و همه رنگ بدان آویخته بودند و زنگ بزرگى بدست و کلاهخودى بر سر و بر کلاهخودش آهنى آویخته چون قلاب.

وقتی حضرت یحیى خوب او را ورانداز کرد، به او گفت این کمربند چیست؟

گفت: این کیش و آئین مجوسی و گبریست، که من آن را ساختم و نزد آنها زیبا جلوه دادم.

فرمود: این رشته‏‌‌‌‌ها و رنگها چیست؟

گفت: اینها کارهاو رنگهای زنان هستند، که پیوسته زن جلوه‏‌‌‌‌گرى می‌‌کند و رنگ عوض می‌‌کند، تا یک رنگ او را دلربا کند و مردم را با آن بفریبد.

یحیی فرمود: این زنگى که در دست دارى چیست؟

گفت: وسیله‌‌‌‌ای است که همه لذتها از طنبور و تار و دایره و طبل و ناى و سُرنا در آن جمع هستند. عیاشان و خوش‏‌‌گذرانها بر سر سفره می خواری خود می‌‌نشینند ولی از آن لذت نمی‌‌برند، اما من این زنگ را میان آنها می‌‌جنبانم و چون آوازش را بشنوند طرب آنها را سبک کند و به رقص آیند و انگشت بر هم سایند و جامه از تن به در آورند.

یحیی فرمود: چه چیز چشمت را روشن می‌‌کند؟

گفت: زنها که دامها و بندهاى من هستند، و وقتی از نفرین و لعنت نیکوکاران آزرده می‌‌شوم، نزد زنها می‌‌‌‌روم و به آنها آرامش می‌‌یابم.

یحیى به او گفت: این کلاهخود که بر سر دارى چیست؟

گفت: خودم را با آن از نفرین مؤمنان نگه می‌‌دارم.

فرمود: این آهنى که در آن قرار دارد چیست؟

گفت: دل خوبان را با آن دگرگون می‌‌کنم و بسوی خود می‌‌کشانم.

یحیى گفت: هرگز شده که بر من پیروز شده باشى؟

گفت: خیر، ولى تو یک خصلتى دارى که آن را خوش دارم.

یحیى گفت: آن چیست؟

گفت: تو پرخورى می‌‌کنی و وقتی إفطار می‌‌کنى غذا می‌‌خورى تا سیر شوى و نمی‌‌توانی برخى نمازها و شب زنده دارى خود را کامل و درست انجام دهی.

یحیى فرمود: من با خدا عهد میکنم که دیگر سیر نخورم تا او را ملاقات کنم.

ابلیس گفت: من هم با خدا عهد مى‏‌‌کنم که دیگر هیچ کسی را نصیحت نکنم.

پس از نزد حضرت یحیی بیرون رفت و دیگر نزد او برنگشت.

(منبع: الأمالی الطوسی: 339)

 

گفتم: لعنت بر شیطان!

لبخند زد.

پرسیدم: چرا می‌خندی؟

پاسخ داد: از حماقت تو خنده‌ام می‌گیرد.

پرسیدم: مگر چه کرده‌ام؟

گفت: مرا لعنت می‌کنی در حالی که هیچ بدی در حق تو نکرده‌ام.

با تعجب پرسیدم: پس چرا زمین می خورم؟!!!

جواب داد: نفس تو مانند اسبی است که آن را رام نکرده‌ای. نفس تو هنوز وحشی است؛ تو را زمین می‌زند.

پرسیدم: پس تو چه کاره‌ای؟

پاسخ داد: هر وقت سواری آموختی، برای رم دادن اسب تو خواهم آمد؛ فعلاً برو سواری بیاموز. در ضمن این قدر مرا لعنت نکن!

گفتم: پس حداقل به من بگو چگونه اسب نفسم را رام کنم؟

در حالیکه دور می‌شد گفت: من پیامبر نیستم، جوان!!!

 

حضرت نوح(ع) و شیطان

بعد از آنکه حضرت نوح(ع) از کشتى فرود آمد، شیطان به حضورش آمد و گفت: ترا بر من حق و نعمتى است مى‌خواهم شکر نعمت ترا بجا آورده و عوض حق ترا بدهم.

حضرت نوح(ع) فرمود: من اکراه دارم بر تو حقى داشته باشم و تو جزاى حق مرا بدهى. بگو آن چه حقی است که من بر تو دارم؟

گفت: من چقدر باید زحمت بکشم تا یک نفر را گمراه کنم. تو نفرین کردى و همه به نفرین تو هلاک شدند. حال من فعلا در آسایشم تا خلق دیگر به دنیا آیند و به تکلیف رسند تا آنها را به معاصى دعوت کنم!!!

حال به جهت أداى حق تو؛ به تو نصیحت مى‌کنم که از سه خصلت احتراز کن:

اول: «تکبر» نکن، که من به واسطه آن بر پدر تو آدم سجده نکردم و از درگاه ربوبى رانده شدم.

دوم: از «حرص و طمع» بپرهیز؛ که آدم به واسطه آن از گندم خورد و از بهشت محروم گردید.

سوم: از «حسد» احتراز کن؛ که به واسطه آن قابیل برادر خود هابیل را کشت و به عذاب الهى هلاک شد.

 

حضرت موسى(ع) و شیطان

روزى شیطان نزد حضرت موسى(ع) آمد و گفت: تو پیامبر خدا هستى و من از مخلوقات گنهکار خدا مى‌باشم و مى‌خواهم توبه کنم. تو از خدا بخواه تا توبه‌ام را بپذیرد.

حضرت موسى(ع) پذیرفت و براى او دعا کرد. خداوند فرمود: اى موسى! شفاعت تو را در حق او مى‌پذیرم. به او بگو که بر قبر حضرت آدم سجده کند تا توبه‌اش را بپذیرم.

موسى(ع) با شیطان ملاقات کرد و گفت: با سجده بر قبر آدم توبه‌ات پذیرفته مى‌شود.

شیطان گفت: من بر آدم، در وقتى که زنده بود سجده نکردم، اینک چطور بر قبر او که مرده است سجده کنم؟!! هرگز چنین نخواهم کرد!

آنگاه گفت: اى موسى! تو بخاطر آنکه شفاعت مرا نزد خدا نمودى، حقى بر گردنم پیدا کرده‌اى. من به تو نصیحت مى‌کنم که در سه جا مواظب من باش تا هلاک نشوى؛

اول: به هنگام «غضب»، که روح من در آن هنگام در قلب تو، و چشم من در چشم تو مى‌باشد.

دوم: در «جنگها»، زیرا در آن هنگام من رزمندگان را به یاد زن و بچه و خویشان و اقوامش مى‌اندازم تا پشت به جبهه کرده و بگریزند.

سوم: هیچگاه با «زن نامحرم» در یک جا تنها مباش، که من بین تو و او وسوسه خواهم نمود.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط جواهري در تاریخ 1393/08/25 و 16:50 دقیقه ارسال شده است

واقعا تحت تاثير قرار گرفتم
سايت زيبايي داري
عالي بود


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به نام خدایی که در همین نزدیکیست با عرض سلام و خوش آمدبه همه دوستان اینجا یه کوچه بن بسته هر کی هم دوست داره میتونه رو دیواراش یادگاری بنویسه با اینکه تازه دیواراش رنگ شده کسی ناراحت نمیشه با رنگ و زغال وهر چیز دیگه ای که خواستین خلاصه: هر چه می خواهد دل تنگت بگو دوستان می تونن مطالب جالبشونو برامون بزارن با کمال میل میزاریم تو وبلاگ اگه هم دوست داشتین با نام خودتون میزاریم میتونین مطالب رو برامون میل کنین varastehmohammad9@gmail.com یا بزارین تو قسمت( نظربدهید )
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    كدام يك از گازهاي زير ،‌ گاز زغال نام دارد؟
    وضعيت من
    آمار سایت
  • کل مطالب : 105
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 136
  • بازدید ماه : 429
  • بازدید سال : 2,042
  • بازدید کلی : 23,843
  • چت روم ها

    رایتل چتhttp://www.raytelechat.ir

    چت نازchatnaz.cf

    تعرفه تبلیغات متنی و تصویری

    تبلیغات تصویری: 
    بالای هدر تمام صفحات با قابلیت نمایش یک بنر: ماهیانه 1.200.000 تومان 
    زیر هدر تمام صفحات با فضای نمایش دو بنر: ماهیانه 1.100.000 تومان به ازای هر بنر 
    زیر قسمت برگزیده بازارچه تمام صفحات با فضای نمایش دو بنر: ماهیانه 900.000 تومان به ازای هر بنر 
    فوتر تمام صفحات با فضای نمایش دو بنر: ماهیانه 500.000 تومان به ازای هر بنر 
    بین نوشته های انجمن با فضای نمایش هشت بنر: ماهیانه 300.000 تومان به ازای هر بنر 

    سایز در نظر گرفته شده برای بنر های فوق 468x60 است که در صورت تمایل می توانند با تهیه دو فضا، بنر بزرگتری درج کنند. 

    تبلیغات متنی: 
    درج لینک متنی در فوتر انجمن در تمام صفحات: ماهیانه 150 هزار تومان به ازای هر لینک 

    کلیه لینکهای متنی به صورت follow هستند. (یا به صورت صحیح تر nofollow نیستند) 

    برای سفارش تبلیغات ، کسب اطلاعات بیشتر یا طرح شرایط خاص تبلیغاتی با ما تماس بگیرید.

    پيغام من